Ro e-Factura – sistemul de facturare electronică

Conținut

Ce este RO e-Factura?

„Ro E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ este un proiect început de guvernul României în martie 2020 prin care se dorește eficientizarea colectării taxelor și a impozitelor. Punând accent pe îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA, respectiv pe prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, sistemul va permite monitorizarea și analiza costurilor pentru achizițiile publice, în timp real.

Modelul italian a stat la baza analizei pe care a realizat-o România înainte de a implementa și la noi e-Factura. În Italia, factura electronică este utilizată atât pentru relația Business-to-Government (B2G – achiziții publice pe care le face statul de la companii private), cât și pe relația Business to Business (B2B – tranzacții între companii private).

Din 11 noiembrie 2021 a devenit operațional programul pilot care funcționează doar pe relația B2G, iar pe baza know-how-ului construit în urma acestei experiențe se va realiza și sistemul generalizat de facturare electronică pe relația dintre companiile românești (B2B).

Astfel, dacă există o relație comercială de tip B2G, companiile pot alege să utilizeze sistemul național privind factura electronică RO e-Factura. După aceea operatorii economici au obligația de a emite doar facturi electronice și de a utiliza sistemul RO e-Factura pentru transmiterea facturilor către autoritățile publice contractante.
e-factura ERP generare XML UBL2.1

Începând cu aprilie (opțional) iar din iulie cu titlu obligatoriu și companiile care furnizează altor companii (B2B) bunuri încadrate în categoria celor cu risc ridicat de evaziune fiscală vor fi obligate să emită facturile în sistemul RO e-Factura. Indiferent dacă beneficiarii sunt sau nu înrolați. Bunurile în cauză sunt specific menționate, și includ: legume, fructe, băuturile alcoolice, resurse minerale precum apă minerală naturală, nisip, sort și pietriș, dar și articolele de îmbrăcăminte sau de încălțăminte. Au fost de asemenea înscrise în listă și construcțiile noi.

Primii contribuabili afectați de această măsură vor fi comercianții, urmați de jucătorii din industria ospitalității (HoReCa) și dezvoltatorii imobiliari. Însă, cum autoritățile par decise să generalizeze această obligativitate, și celelalte categorii de contribuabili ar trebui să se pregătească pentru implementarea acestui sistem cât de curând.

Daca sunteți înscriși în sistem și pe o factură sunt enumerate unul sau mai multe produse încadrate ca produse cu risc fiscal ridicat, factura se transmite în sistemul RO e-Factura. Facturile transmise în sistem vor trebui să cuprindă toate mărfurile de pe bon. Obligativitatea transmiterii în sistemul RO e-Factura apare doar pentru persoane juridice nu și pentru persoanele fizice la care emiteți bon fiscal, dar bonurile fiscale cu codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului sunt considerate facturi simplificate și trebuie transmise în sistemul Ro e-Factura.

Firmele pot opta și pentru utilizarea facturilor electronice în tranzacțiile B2B pe care le fac cu alte firme.

Este important de știut că pentru a utiliza sistemul e-Factura, atât emitentul cât și destinatarul trebuie să fie înregistrați în Registrul RO e-Factura.

Cel mai probabil din 2023 utilizarea platformei RO e-Factura va deveni obligatorie pentru toate achizițiile publice realizate în România.

Beneficii RO e-Factura

Avantajele pe care le aduce sistemul RO e-Factura atât pentru autoritățile publice competente, cât și pentru companii pot fi consultate mai jos:

  • Oferă o imagine de ansamblu, în timp real, asupra execuției bugetare și în următoarea etapă, a tranzacțiilor pe relația B2B;
  • Are un impact sustenabil pentru că reduce amprenta emisiilor de carbon prin eliminarea utilizării hârtiei și reducerea tăierilor de copaci, dar și prin scăderea cantității combustibilului dedicat expedierii acestor tipuri de documente în format fizic.
  • Contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel național, cât și în cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscală;
  • Va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme deținute de statele membre ale U.E.;
  • Va asigura posibilitatea participării în procesul de achiziții publice a oricărei entități din oricare stat membru al Uniunii Europene;
  • Sistemul va oferi date în timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare a datelor și la previzionarea necesarului de investiții ale statului;
  • Eficiență, predictibilitate și transparență în cheltuirea banilor de către instituțiile publice;
  • Va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare a documentelor (desk – audit – control ANAF – antifraudă de la distanță) pentru acțiunile de conformare și prevenire;
  • Datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evoluției economice, identificarea asimetriilor din economie și implementarea unor politici fiscale care să asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri;
  • coerență în realizarea și aplicarea reformelor fiscal – bugetare prin gestionarea în mod eficient a resurselor bugetare alocate instituțiilor și autorităților publice
  • implementarea unor mecanisme eficiente care să asigure monitorizarea execuției bugetare și a sumelor alocate diferitelor programe de investiții;
  • Elimină vulnerabilitățile vechiului sistem de facturare pe suport hârtie.

Recomandări Transart Ro e-Factura

Dacă vă încadrați într-una din cele două categorii: vindeți produse către instituțiile statului, respectiv vindeți produse cu risc ridicat de evaziune fiscală către alte companii, vă recomandăm să începeți să utilizați în mod voluntar platforma RO e-Factura încă din luna aprilie. Pentru aceasta va trebui să vă înregistrați în registrul RO e-Factura și să vă familiariza cu modul de generare a facturilor electronice și cu procedura de încărcare-verificare a acestor facturi pe platforma SPV furnizată de ANAF.

Dacă sunteți mari contribuabili, dar și furnizor de produse cu risc ridicat de evaziune sau furnizor pentru instituțiile statului, atunci veți avea nevoie ca de la 1 iulie 2022 să folosiți atât RO e-Factura, cât și Declarația 406/SAF-T. Recomandarea noastră este să nu suprapuneți implementarea celor două sisteme, decalând pe cât posibil implementarea Ro e-Factura.

Dacă sunteți sau doriți să deveniți client Transart, vă rugăm să ne contactați pentru a vă oferi detalii despre soluțiile noastre pentru RO e-Factura.
Pentru a putea transmite facturi către instituțiile publice, emitenții acestora trebuie dețină un certificat digital calificat, înregistrat pentru accesul in Spațiul Privat Virtual (SPV). Înregistrarea în SPV se poate face online pe portalul ANAF –https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/inreg_inrol_pf_pj_spv

Distribuie articol

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Interesat să valorifici aceste instrumente în compania ta? Contactează-ne.

Completează formularul și vei fi contactat de unul din reprezentanții Transart.
Câmpurile marcate cu "*" sunt obligatorii
Află ultimele noutăți

Abonează-te la Newsletter-ul nostru

Fără spam, doar notificări și update-uri despre produsele și serviciile Transart.

Acest site folosește cookies pentru îmbunătățirea experienței de navigare și publicitate. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.