Ce este WMS ? Ce înseamnă și ce face o aplicație de management al depozitului?

Ce este WMS? WMS este acronim pentru Warehouse Management System și reprezintă o categorie de soluții software specializate pentru îmbunătățirea gestiunii stocurilor și a managementului depozitelor.
Un sistem de tip warehouse management system este o componentă esențială a lanțului de aprovizionare, care are rolul de a monitoriza și controla mișcarea stocurilor de marfă în cadrul depozitelor.
Altfel spus, un soft WMS oferă suport pentru activitățile de zi cu zi care au loc într-un depozit prin utilizarea unui sistem centralizat cu ajutorul căruia diferite operațiuni din depozit sunt administrate prin folosirea terminalelor mobile care oferă posibilitatea scanării codurilor de bare de pe produse sau loturi de produse.
O soluție WMS este compusă atât din componenta software, cât și din elemente hardware precum: servere, infrastructura de rețea wi-fi, dispozitive mobile pentru scanarea codurilor de bare, cântare sau imprimante etc
Integrarea unui WMS cu sistemul ERP reprezintă o soluție completă și recomandată pentru că acoperă toate activitățile din cadrul unei firme, de la preluarea comenzilor comenzilor de la clienți până la selectarea și livrarea mărfurilor din depozit pentru onorarea acestor comenzi.

Cum funcționează un sistem WMS (Warehouse Management System)?
Ce activități din depozit sunt acoperite de WMS?

Practic, rolul unui software WMS de calitate este de a automatiza, optimiza și eficientiza activitățile din depozit ce țin de recepția, depozitarea, colectarea și expedierea mărfurilor, oferind în același timp informații în timp real cu privire la stocuri (cantități, date de expirare etc.). Totodată, cu ajutorul unui WMS integrat cu un ERP performant se poate reduce semnificativ durata procesului de inventariere sau reaprovizionare.
Un sistem pentru gestionarea eficientă a activităților din depozit ajută la:
Recepția mărfurilor. Aceasta este realizată cu ajutorul cititoarelor/scanner-elor mobile de coduri de bare simple sau complexe (GS1-128) care sunt folosite pentru a scana marfa atunci când aceasta ajunge la depozit. Sistemele ERP integrate nativ cu sistemele WMS (practic ambele sisteme sunt dezvoltate de același furnizor de software și nu necesită integrări), fluidizează foarte mult această activitate.
Comenzile de aprovizionare sunt create direct în ERP, iar WMS-ul are acces la ele. Atunci când se realizează recepția mărfurilor, diferența dintre cantitățile din comanda de aprovizionare și ceea ce s-a scanat cu terminale mobile la recepție sunt înregistrate de WMS și se transmit automat și în ERP pentru a actualiza stocurile și comenzile.
Localizarea mărfurilor în depozit – Prin intermediul hărții depozitului din WMS, angajații și operatorii din depozit știu clar unde este așezată/depozitata marfa în depozit și pot afla care este spațiul disponibil pentru depozitare pentru noile comenzi.
Picking-ul – Este un proces cheie în depozit, care generează costuri mari și ocupă o foarte mare parte din forța de muncă din depozit. Un WMS performant crește viteza cu care se realizează picking-ul, îi ajută pe operatori să își realizeze mai repede activitatea prin diferite automatizări și  facilitează accesul la mai multe metode de picking cum ar fi, de exemplu, picking-ul ghidat sau cel masiv care este foarte important pentru companiile de distribuție din FMCG fiindcă asigură eficiență maximă prin prelevarea grupată a întregii cantități de mărfuri pentru un camion conform unei rute prestabilite.
Împachetare și etichetare – Cele două activități se realizează după picking. Produsele comandate de clienți sunt împachetate pentru a fi livrate către destinatari cu ajutorul unor liste de livrare generate de sistem.
Livrarea – Încărcarea comenzilor în mașini se realizează pe baza unor reguli standardizate și prestabilite și în funcție de locația unde urmează să fie livrate comenzile.
Inventarierea – Precum și în cazul recepțiilor, WMS-ul împreună cu terminalele mobile care au scannere de coduri de bare contribuie la creșterea acurateței inventarului și la scurtarea timpului în care se realizează acest proces.

Avantajele și beneficiile utilizării unui sistem WMS pentru managementul activităților din depozit

  • Asigură optimizarea și gestiunea exactă a stocurilor din depozit
  • Crește acuratețea și rapiditatea procesului de picking
  • Industria cărnii – Utilizarea cântarelor digitale în depozit pentru a afla greutatea mărfurilor și gestiunea scăzămintelor
  • Crește satisfacția clienților prin eliminarea erorile de procesare din comenzi (trimitere produse greșite, trimitere comandă parțială etc.)
  • Reduce semnificativ timpul alocat procesului de inventariere a stocurilor
  • Contribuie la creșterea capacității de onorare și livrarea rapidă a comenzilor către clienți
  • Crește productivitatea operatorilor din depozit fiindcă îi ajută pe aceștia să realizeze mai multe lucruri, într-un mod corect și rapid
  • Îi ajută pe angajații noi din depozit să învețe mult mai repede ce au de făcut
  • Asigură o transparență sporită asupra activităților angajaților din depozit
  • Oferă acces în timp real la informații despre mărfuri
  • Permite găsirea rapidă a produselor din depozit cu ajutorul hărții depozitului
  • Reduce timpul necesar pentru realizarea activităților de recepție, picking, reaprovizionare, împachetare și livrare
  • Scade pierderile asociate procesului de administrare a retururilor
  • Împreună cu ERP-ul asigură acuratețe sporită și a scădere mare a timpului necesar pentru obținerea rapoartelor și realizarea analizei la nivel de stocuri
  • Crește trasabilitatea asupra mărfurilor
  • Ajută la sesizarea rapidă a diferențelor între marfa comandată și cea recepționată
  • Crești viteza de rotație a loturilor de stocuri și știi cum să te aprovizionezi numai cu strictul necesar prin intermediul integrării WMS-ului cu ERP-ul
  • Ai opțiunea de a alege cel mai bun și eficient tip de picking pentru afacerea ta

Suntem la un click distanță

Interesat să valorifici asftel de instrumente în compania ta?

Completează formularul și vei fi contactat de unul din reprezentanții Transart.

Câmpurile marcate cu “*” sunt obligatorii
Sediu

Cluj-Napoca, 400495
Calea Turzii, Nr. 241C
Jud. Cluj, Romania
Tel: +40 264 440 500

Acest site folosește cookies pentru îmbunătățirea experienței de navigare și publicitate. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.