

În data de 8 aprilie 2022, Guvernul României a aprobat un proiect de Ordonanță de urgență prin care se stabilește implementarea sistemului electronic integrat RO e-Transport de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat. Sistemul va monitoriza în timp real deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României. Cu alte cuvinte, statul va monitoriza cu ajutorul platformei, nu doar transportul achizițiilor locale cu risc ridicat, ci toate transporturile de bunuri riscante fiscal, chiar și al acelora care doar tranzitează România.
Reducerea evaziunii fiscale, respectiv creșterea gradului de colectarea a TVA/creșterea încasărilor la bugetul de stat și prevenirea și combaterea comerțului ilicit de bunuri sunt principalele motive pentru care s-a luat decizia de a implementa acest sistem de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Radarul mărfurilor, așa cum mai este cunoscut RO e-Transport, va viza direct importatorii, distribuitorii și exportatorii de bunuri cu risc fiscal ridicat (legume, fructe, băuturi, materiale de construcții, îmbrăcăminte și încălțăminte). Conform Ordinului 802 / 29.04.2022, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport sunt:
Practic, orice companie care este obligată să folosească RO e-Factura de la 1 iulie 2022 deoarece comercializează bunuri cu risc fiscal ridicat, va fi obligată să folosească și RO e-Transport.
Conform OUG 41/2022 utilizarea sistemului RO e-Transport va deveni obligatorie începând cu data de 1 iulie 2022 pentru toate transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat. Practic, va deveni obligatorie declararea anticipată a datelor aferente acestor transporturilor pe teritoriul național.
Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:
a) destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
b) beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
d) depozitarului, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Orice operațiune de transport care conține bunuri încadrate într-una din categoriile de mai sus trebuie înregistrată în prealabil în sistemul RO e-Transport, urmând a primi un cod unic UIT, generat automat de sistem.
Codul UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul căruia se identifică bunurile aferente fiecărei relații comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Deținerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.
Amenzile pentru neconformare vor fi de până la 50.000 lei pentru persoanele fizice și de până la 100.000 lei pentru persoanele juridice, la care se va adăuga confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Amenzile se vor aplica începând din data de 1 octombrie 2022. Totuși, companiile ar trebui să înceapă implementarea acestui sistem pe cât de repede posibil pentru a se putea obișnui cu el, dar și pentru a verifica în liniște că totul funcționează în parametri normali.
Sistemului RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de înregistrare pentru fiecare transport, elemente de interconectare cu camere de luat vederi și alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier și componente software pentru analiza integrată a datelor. Sistemul va utiliza date și informații deținute la nivelul instituțiilor sau autorităților publice cu atribuții în domeniul transportului rutier și va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau Autorității Vamale Române.
Declararea datelor în sistemul RO e-Transport se va face anticipat, înaintea efectuării propriu-zise a operațiunii de transport pe teritoriul României. Sistemul va permite modificarea datelor declarate, dar numai până la intrarea pe teritoriul național sau până la punerea în mișcare a vehiculului cu care se efectuează transportul.
Ordin nr.802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport – publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.430 din 03.05.2022
OUG nr.41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative – publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.356 din 11.04.2022
Interesat să valorifici aceste instrumente în compania ta? Contactează-ne.
Abonează-te la Newsletter-ul nostru
Fără spam, doar notificări și update-uri despre produsele și serviciile Transart.