Sistemul RO e-Transport. Detalii despre RO e-Transport

Conținut

Ce este sistemul RO e-Transport?

În data de 8 aprilie 2022, Guvernul României a aprobat un proiect de Ordonanță de urgență prin care se stabilește implementarea sistemului electronic integrat RO e-Transport de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat. Sistemul va monitoriza în timp real deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României. Cu alte cuvinte, statul va monitoriza cu ajutorul platformei, nu doar transportul achizițiilor locale cu risc ridicat, ci toate transporturile de bunuri riscante fiscal, chiar și al acelora care doar tranzitează România.

Sistemul vizează următoarele tipuri de transporturi:

  • transporturile care încep si se finalizează pe teritoriul țării
  • orice tranzacție transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară)
  • orice tranzacție transfrontalieră care se finalizează în România (de exemplu: import, achiziție intracomunitară)
  • orice tranzacție transfrontalieră care este în tranzit pe teritoriul României, deoarece si în acest caz, o parte din transport are loc pe teritoriul României.

De ce se dorește implementarea sistemului RO e-Transport?

Reducerea evaziunii fiscale, respectiv creșterea gradului de colectarea a TVA/creșterea încasărilor la bugetul de stat și prevenirea și combaterea comerțului ilicit de bunuri sunt principalele motive pentru care s-a luat decizia de a implementa acest sistem de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Cine trebuie să utilizeze RO e-Transport?

Radarul mărfurilor, așa cum mai este cunoscut RO e-Transport, va viza direct importatorii, distribuitorii și exportatorii de bunuri cu risc fiscal ridicat (legume, fructe, băuturi, materiale de construcții, îmbrăcăminte și încălțăminte). Conform Ordinului 802 / 29.04.2022, bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport sunt:

  1. Legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare, care se încadrează la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv
  2. Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se încadrează la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv
  3. Băuturi, lichide alcoolice si oțet, care se încadrează la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv
  4. Sare; sulf; pământuri si pietre; ipsos, var si ciment, care se încadrează la codurile NC 2505 si 2517
  5. Îmbrăcăminte si accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate, care se încadrează la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv
  6. Îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croșetate, care se încadrează la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv
  7. Încălțăminte, ghetre și articole similare; părți ale acestor articole, care se încadrează la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv
  8. Fontă, fier și oțel, care se încadrează la codurile NC 7213 şi 7214.

De când devine obligatorie folosirea sistemului RO e-Transport? Cine are obligația de declarare?

Practic, orice companie care este obligată să folosească RO e-Factura de la 1 iulie 2022 deoarece comercializează bunuri cu risc fiscal ridicat, va fi obligată să folosească și RO e-Transport.

Conform OUG 41/2022 utilizarea sistemului RO e-Transport va deveni obligatorie începând cu data de 1 iulie 2022 pentru toate transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat. Practic, va deveni obligatorie declararea anticipată a datelor aferente acestor transporturilor pe teritoriul național.

Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:
a) destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;
b) beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
d) depozitarului, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.

Ce face și cum funcționează sistemul RO e-Transport? Ce este codul UIT?

Orice operațiune de transport care conține bunuri încadrate într-una din categoriile de mai sus trebuie înregistrată în prealabil în sistemul RO e-Transport, urmând a primi un cod unic UIT, generat automat de sistem.

Codul UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul căruia se identifică bunurile aferente fiecărei relații comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Deținerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.

Amenzile pentru neconformare vor fi de până la 50.000 lei pentru persoanele fizice și de până la 100.000 lei pentru persoanele juridice, la care se va adăuga confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Amenzile se vor aplica începând din data de 1 octombrie 2022. Totuși, companiile ar trebui să înceapă implementarea acestui sistem pe cât de repede posibil pentru a se putea obișnui cu el, dar și pentru a verifica în liniște că totul funcționează în parametri normali.

Sistemului RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de înregistrare pentru fiecare transport, elemente de interconectare cu camere de luat vederi și alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier și componente software pentru analiza integrată a datelor. Sistemul va utiliza date și informații deținute la nivelul instituțiilor sau autorităților publice cu atribuții în domeniul transportului rutier și va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau Autorității Vamale Române.

Declararea datelor în sistemul RO e-Transport se va face anticipat, înaintea efectuării propriu-zise a operațiunii de transport pe teritoriul României. Sistemul va permite modificarea datelor declarate, dar numai până la intrarea pe teritoriul național sau până la punerea în mișcare a vehiculului cu care se efectuează transportul.

Legislație RO e-Transport

Ordin nr.802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport – publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.430 din 03.05.2022

OUG nr.41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative – publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.356 din 11.04.2022

Distribuie articol

LinkedIn
Facebook
WhatsApp
Email

Interesat să valorifici aceste instrumente în compania ta? Contactează-ne.

Completează formularul și vei fi contactat de unul din reprezentanții Transart.
Câmpurile marcate cu "*" sunt obligatorii
Află ultimele noutăți

Abonează-te la Newsletter-ul nostru

Fără spam, doar notificări și update-uri despre produsele și serviciile Transart.

Acest site folosește cookies pentru îmbunătățirea experienței de navigare și publicitate. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.