Ce este o platformă B2B de vânzări online?
O platformă B2B (sau Portal B2B) este un canal online de vânzare dezvoltat pentru companiile de distribuție, importatori sau producători prin care aceștia își prezintă, respectiv își vând produsele direct către retaileri/revânzători. Practic prin intermediul comerțului electronic de tip B2B (Business to Business) se realizează tranzacții comerciale online între două companii.
Care sunt diferențele dintre un magazin B2C și o platformă B2B?
Rolul unui portal B2B este asemănător cu cel al unui magazin online B2C (Business to Consumer) fiindcă prezintă clienților produsele și serviciile firmei, însă diferența majoră este că acesta se adresează persoanelor juridice și nu celor fizice. În plus, pentru fiecare client reseller, există condiții comerciale speciale, deja negociate între el și furnizorul său care deține portal B2B.
În România platformele B2B pentru comerț online au început să devină din ce în ce mai populare, iar acest trend este vizibil și la nivel internațional.
Ce tipuri de platforme B2B există?
Conceptul de e-shop B2B a evoluat în mai multe direcții de-a lungul timpului, în funcție de specificul afacerii care deține platforma:
B2B orientat spre vânzarea de produse sau orientat către furnizor
Aceasta este cea mai populară variantă de magazin B2B deoarece conectează furnizorul și toți clienții săi care au nevoie de aprovizionare. De exemplu, un distribuitor FMCG, prin intermediul platformei B2B poate permite oricărui magazin client să trimită comanda de aprovizionare online, fără să mai fie nevoie de un agent de teren care să meargă personal să preia comanda de la client.
Cum funcționează soluțiile B2B orientate către cumpărători?
Marea diferență față de situația precedentă, în care platforma B2B este deținută de un singur furnizor, este că aici avem un portal B2B care este deținut de mai multe companii, care au decis să realizeze un parteneriat pentru a-și promova diferite produse și servicii.
Ce sunt platformele B2B independente?
Există și platforme B2B care sunt gestionate de o terță parte. Acestea funcționează ca un intermediar deoarece oferă o platformă comună accesibilă atât furnizorilor, cât și clienților finali. Un exemplu din România ar fi platforma Doraly.
B2B orientat spre vânzarea de servicii
Există și marketplace-uri B2B în care companiile își pot oferi serviciile către o altă companie. De exemplu, o firmă de construcții poate apela la serviciile unei firme care se ocupă de recrutare prin intermediul unei astfel de platforme.
Ce este un portal B2B hibrid?
O platformă de comerț electronic poate fi o rețea complexă care presupune ambele tipuri de relații comerciale: B2B, dar și B2C (Business to Consumer). Mai mult, poate implica produse, servicii și elemente specifice B2B și/sau B2C.
Exemple de platforme hibride:
- eMag sau Amazon sunt în același timp atât magazine online de tip B2B, cât și de tip B2C
- Platforma OLX este o combinație dintre B2B, B2C, dar și C2C (Consumer to Consumer)
Cum se diferențiază B2B-urile verticale de cele orizontale?
E-Shop B2B orientat pe verticală: Există și B2B-uri ultra specializate pe o anumită nișă. Astfel de portale B2B permit realizarea de tranzacții între toate segmentele unei singure industrii (automotive, Farma, Chimică, Electronică, Materiale de construcții etc.).
B2B orientat pe orizontală: Spre deosebire de portalele B2B verticale, cele orizontale conectează furnizori și cumpărători din industrii diferite, din întreaga lume. Marketplace-ul B2B Alibaba este un astfel de exemplu.
Cum funcționează un portal online B2B?
Dezvoltarea unei platforme online B2B integrată cu ERP-ul are un rol cheie în strategia de creștere a vânzărilor directe către companii deoarece reprezintă o fundație excelentă pentru expansiunea companiei și creșterea vânzărilor fără a angaja neapărat alți oameni.
Ce rol are B2B-ul ca showroom online?
B2B-ul are rolul unui showroom online. În cadrul unui portal B2B lucrurile se desfășoară în felul următor:
Pentru furnizor:
- Distribuitorul folosește B2B-ul pentru a-și prezenta oferta/catalogul/nomenclatorul de produse
- Afișează stocurile, prețurile și alte detalii utile pentru procesul de livrare și vânzare
Pentru client:
- Compania client intră pe site-ul B2B și poate plasa o comandă sau o cerere de ofertă
- Fiecare companie client beneficiază de prețurile preferențiale negociate cu distribuitorul
- Disponibilitatea produselor în stoc este afișată în timp real datorită integrării cu ERP-ul
Cum se asigură securitatea și accesul la portal?
Accesul la un portal B2B este de obicei securizat și deschis doar clienților persoane juridice. De aceea, compania care deține portalul B2B va transmite clienților săi datele de înregistrare sau le va permite să își creeze singuri un cont care va fi apoi verificat și aprobat de compania furnizor.
Caracteristici de securitate:
- Logarea se realizează cu username și parolă
- Fără logare, nu se pot vedea prețurile
- Există limite de credit pentru clienți
- Clienții își pot vedea istoricul comenzilor, facturilor, soldurilor
Ce servicii suplimentare poate oferi un portal B2B?
Unii distribuitori oferă prin platforma lor și serviciul de drop shipping. Acest lucru presupune că un magazin client comandă un produs prin B2B, însă acel produs este livrat de distribuitor/furnizor direct către clientul final.
Activitatea de e-commerce B2B a preluat multe dintre elementele oferite de un magazin online clasic, de tip B2C:
- Bannere cu promoții și reduceri
- Imagini și prezentări detaliate ale produselor
- Video-uri despre produse
- Puncte de loialitate
- Sisteme de cupoane de reducere
- Suport online
În ce industrii poate fi utilizată cu succes o platformă B2B?
O platformă B2B poate fi utilizată cu succes de către orice companie care face distribuție sau producție.
Exemple de industrii care pot folosi un portal B2B:
- FMCG și Panificație
- Farma și Cosmetice
- Materiale de construcții
- Scule și unelte
- Echipamente industriale și Automotive
- Echipamente Medicale și Piese auto
- Birotică – Papetărie
- Carne și Lactate
- Echipamente HORECA
- Materiale pentru instalații
- Vinificație și Produse Veterinare
De ce să implementezi o platformă online B2B?
Ce Avantaje Oferă B2B-ul pentru Distribuitori și Producători?
Implementarea unei platforme B2B e-Commerce aduce câștiguri pentru toate părțile, fie că vorbim de un distribuitor, de clienții săi sau de un producător.
Magazinul B2B permite furnizorilor să își expună online întregul catalog de produse, împreună cu imagini, detalii și orice altceva este nevoie. Pe de altă parte clienții pot comanda rapid, în orice moment al zilei, conform detaliilor stabilite în contract.
Ce avantaje oferă B2B-ul pentru distribuitori și producători?
Cum Reduce Costurile o Platformă B2B?
O platformă B2B aduce reduceri de costuri în multe sfere ale activității unei firme de comerț cu ridicata sau a unei firme de producție.
Beneficii pentru reducerea costurilor:
- Dispar activități redundante precum confirmarea telefonică a stocurilor
- Eliminarea transmiterii sau preluării comenzilor prin telefon
- Reducerea prelucrării manuale a comenzilor
- Comenzile sunt introduse de către clienți și ajung direct în B-Org ERP sau Neomanager
- Economii la costurile cu carburantul pentru agenții de teren
Cum Contribuie B2B-ul la Fidelizarea Clienților?
O platformă B2B contribuie semnificativ la loializarea clienților prin oferirea unei experiențe superioare:
Funcționalități pentru experiența clientului:
- Căutare prin întreg portofoliul de produse
- Filtrare și găsire rapidă după codul SKU
- Manuale de utilizare și specificații ale produselor
- Vizualizarea stocurilor în timp real
- Lichidări de stoc și produse noi
- Reduceri săptămânale și promoții
- Precomenzi pentru produse fără stoc
- Notificări de stoc pentru produse specifice
Cum Crește B2B-ul Vânzările și Numărul de Clienți?
Scopul cel mai important al unui magazin Business to Business este acela de a ajuta companiile de distribuție să își eficientizeze echipele de vânzări.
Beneficii pentru creșterea vânzărilor:
- Creșterea business-ului cu același număr de agenți
- Deschiderea de noi teritorii de vânzare (județe noi, țări noi)
- Canal de vânzare permanent disponibil
- Posibilitatea creării unui B2B hibrid pentru vânzări către persoane fizice și juridice
Ce Beneficii Aduce Automatizarea prin Integrarea cu ERP?
O soluție B2B optimizează fluxurile de comandă și costurile operaționale prin diferite automatizări:
Automatizări disponibile:
- Gestionarea comenzilor prin câteva click-uri
- Reducerea ciclului de vânzare-livrare-facturare-încasare
- Rezervarea automată a produselor comandate în gestiune
- Vizibilitatea stocurilor în timp real pe fiecare depozit
- Filtre și funcții avansate de căutare
- Eliminarea efortului de introducere manuală a comenzilor
- Preluarea automată a politicilor comerciale din contract
- Actualizarea rapidă a modificărilor de prețuri din ERP
Cum Oferă B2B-ul Securitate și Flexibilitate?
Accesul la portalul B2B se realizează prin introducerea unui username și a unei parole, ceea ce oferă o securitate crescută pentru utilizatorii platformei.
Funcționalități de flexibilitate:
- Crearea de grupuri diferite de clienți cu prețuri specifice
- Acces diferențiat la portofoliul de produse în funcție de nișă
- Personalizarea experienței pentru fiecare tip de client
- Funcționalități de Self Service pentru clienți
Cum Rezolvă B2B-ul Problema Resurselor Umane Deficitare?
De multe ori expansiunea unei firme, în special a uneia de distribuție, este îngreunată de lipsa unui număr suficient de oameni de vânzări.
Dezvoltarea unei platforme B2B pentru comerțul online cu persoanele juridice poate contribui la creșterea vânzărilor fără a crește numărul de angajați fie că e vorba de agenți de vânzări Tele-sales, Pre-Sales sau șoferi distribuitori Van-Sales.