Ce este CRM?
Dacă vă întrebați ce înseamnă un sistem CRM atunci e bine să știți că un CRM este o aplicație software care are rolul de a contribui la managementul tuturor relațiilor și interacțiunilor cu clienții actuali sau cu potențialii clienți.
C.R.M. este un acronim pentru Customer Relationship Management, tradus în Managementul Relațiilor cu Clienții.
Definiție CRM: Un CRM este o aplicație software, un sistem de gestiune a relației cu clienții, care are rolul de a contribui la managementul tuturor relațiilor și interacțiunilor cu clienții actuali sau cu potențialii clienți. Atragerea de clienți noi și fidelizarea clienților actuali sunt principalele funcționalități pe care un software CRM le realizează
Importanța și rolurile unui soft
CRM. Ce face un CRM?
O aplicație CRM are 6 roluri majore într-o companie:
1. Creșterea vânzărilor și a business-ului;
2. Monitorizarea activității oamenilor;
3. Automatizarea de procese pentru eficientizarea activității și creșterea productivității;
4. Crearea și îmbunătățirea relațiilor cu clienții pe termen lung;
5. Înțelegerea mai bună a portofoliului de clienți și a nevoilor acestora.
6. Centralizarea istoricului interacțiunilor cu clienții și date
CRM-ul ajută business-urile să construiască relații durabile cu clienții, ceea ce ajută la îmbunătățirea loialității și retenției clienților pe termen lung.
Cum e mult mai ieftin pentru companie să vândă ceva unui client deja existent, un soft CRM ajută la îmbunătățirea profitabilității companiei. Însă probabil cel mai important rol al unui CRM este faptul că îți permite să îți crești business-ul, să scalezi organic și controlat pe măsură ce îți crește activitatea.
CRM-ul este înainte de toate un instrument strategic, de aceea este bine să începi să îl folosești cât mai repede posibil, înainte să fie absolut necesar fiindcă nu mai poți face față volumului de clienți.
CRM-ul ajută la
Învățare. CRM-ul ajută o afacere să învețe și să înțeleagă mai bine cine sunt clienții săi , de ce cumpără și care este momentul în care cumpără. Așa se pot anticipa nevoile clienților și se pot rezolva proactiv, ceea ce poate oferi un avantaj strategic. Totodată se pot observa și alte lucruri, cum ar fi faptul că un lead, în majoritatea cazurilor, se transformă în client după 7 interacțiuni cu el, ale omului de vânzări, de exemplu.
De îndată ce informațiile despre clienți sunt colectate într-un singur loc și sunt organizate așa cum trebuie, îți va fi mult mai ușor sa segmentezi clienții pentru a genera vânzări cu ajutorul promoțiilor sau prin promovarea unor produse noi.
Organizare. CRM-ul îi ajută pe oameni să devină mai eficienți, să își planifice mai bine activitățile și interacțiunile cu clienții, dar și să automatizeze diferite procese.
Optimizare. Ajută la optimizarea interacțiunilor cu clienții, dar și la colaborarea dintre oamenii de vânzări.
Monitorizare și rapoarte de activitate. Software-ul CRM este un instrument extrem de important atât pentru administratori/manageri generali, cât și pentru directorii de vânzări, respectiv supervizori zonali sau regionali. Practic în CRM se poate vedea activitatea tuturor oamenilor de vânzări, ce potențial de vânzări există, ce vânzări s-au realizat deja etc.
Când ai nevoie de o aplicație CRM pentru vânzări?
17 semne care îți arată că ai nevoie de un CRM
1. Dacă îți pleacă un om de vânzări, ai pierdut și lead-uri sau clienți (sau cel puțin istoricul interacțiunilor, poate chiar și datele de contact).
2. Nu știi unde sunt localizate datele clienților. Nu poți găsi persoane de contact de la client, atunci când ai nevoie, sau alte date relevante.
3. Vrei să crești, să scalezi business-ul și încă te bazezi pe Excel-uri. Ba mai mult, fiecare om de vânzări e cu Excelul și cu raportele lui.
4. Sună un client și nu poți găsi istoricul achizițiilor lui. Sau poate și mai rău, sună un client și Account managerul nu e acolo și nimeni nu poate ajuta acel client că nu știe nimeni nimic despre el.
5. Nu poți înțelege care sunt produsele cele mai cumpărate de către clienți.
6. Oamenii tăi de vânzări nu au toate informațiile despre client atunci când merg pe teren
7. Stochezi informații despre vânzări, activitate oameni, clienți în diferite fișiere și hard disk-uri. În CRM ai totul într-o singură bază de date centralizată și poți analiza aceste lucruri mult mai ușor.
8. Pierzi prea mult timp verificând activitatea oamenilor de vânzări, întrebându-I pe fiecare în parte și cerându-le să îți trimită rapoarte care sunt realizate manual. În CRM rapoartele despre activitatea lor se generează automat.
9. Oamenii de vânzări nu colaborează și nu își sincronizează activitățile.
10. Nu mai poți ține pasul cu numărul de lead-uri sau potențiali clienți.
11. Nu e clar modul în care echipa ta comunică cu clienții și cu lead-urile.
12. Nu ai un process de vânzare în pași, care s-a dovedit că este eficient, astfel că fiecare om vinde cum vrea el, însă nu apar rezultatele dorite.
13. Oamenii de vânzări folosesc pix și agende, Google Calendar sau alte tool-uri pentru a-și planifica activitățile. Toate aceste lucruri trebuie să apară în CRM, nu îl altă parte.
14. Se uită frecvent să se contacteze clienții sau lead-urile sau să se actualizeze informațiile despre ei. În plus reminderele pentru follow-up sunt esențiale în procesul de vânzare, iar un CRM le poate realiza automat.
15. Când ai oameni noi de vânzări, care preiau un portofoliu de clienți deja existenți, folosirea unui CRM în care să se vadă istoricul clientului și datele de contact este vitală.
16. Echipele din diferite departamente nu colaborează, fiecare echipă are datele sale. Izolarea aceasta a datelor duce la probleme de comunicare. De exemplu, oamenii de la marketing trebuie să meargă întotdeauna
la cei de la vânzări ca să primească datele de contact ale unor clienți sau să vadă ce s-a vândut în ultima perioadă.
17. Pierzi oportunități de vânzare și nu știi de ce.